Animasjon, Inspirasjon og tips

12 prinsipper for animasjon – 5. Forventning


Share

Vil du lære deg animasjon? Disse artiklene er et godt sted å begynne. Dette er den femte av tolv artikler om de grunnleggende prinsippene for animasjon. Denne gangen skal vi se på hvordan vi bruker forventning i animasjon.

De 12 grunnleggende prinsippene for animasjon ble utviklet av “The Nine Old Men”. Det var de legendariske animatørene til Walt Disney som jobbet der fra starten av 1930-tallet. To av dem; Ollie Johnston og Frank Thomas, introduserte de 12 prinsippene i 1981 da de utgav boken “Disney Animation: The Illusion of Life”. Hovedmålet med prinsippene er å få en realistisk, troverdig og ikke minst en attraktiv animasjon.

  1. Timing
  2. Slakke inn & slakke ut
  3. Buer
  4. Klemme & strekke
  5. Forventning
  6. Følge gjennom & overlapping
  7. Sekundær handling
  8. Overdrivelse
  9. Rett frem & positur til positur animasjon
  10. Iscenesettelse
  11. Solid tegning
  12. Appell

 

5. Forventning

En forventning brukes for å forberede eller bygge opp en hendelse. Den startes oftest som en bevegelse i motsatt retning av hovedhendelsen. Forventning brukes ikke bare for å illustrere at hendelsen er fysisk mulig, men også for at publikum skal kunne holde følge med hva som skjer. Forventning er viktig for både små og store bevegelser. Men jo større hendelsen er, desto større og mer overdrevet forventning bør være der. Handlingen bør alltid være i fokus, så la publikum få tid til å få med seg den.

klikk

kjh

Her ser du hvorfor man bør bruke forventning. Når han sparker den røde ballen er det ingen forventning, da virker animasjonen urealistisk fordi det bygges ikke opp nok kraft til å kunne sparke ballen så hardt. Når han sparker den blå ballen vet vi at det kommer fordi han bygger en forventning ved å ta bak foten først.

klikk

kjh

Du kan også gjøre publikum klar for ting som skal komme inn. Her ser du hvordan karakteren forbereder oss på at ballen skal komme inn i skjermen.

Oppfatning av vekt/masse eller styrke kan bli påvirket av dette prinsippet. Siden et tyngre objekt trenger lengre tid til å bygge opp moment/kraft, vil en tung og feit karakter bruke lengre tid på å reise seg fra en stol, i motsetning til en lett person som reiser seg kanskje rett opp. Den tunge karakteren ville kanskje ha lent seg lengre frem og hjulpet til med hendene for å reise seg opp. Men alt er avhengig av hvor sterk man er. Supermann trenger ikke å bygge opp forventing før han løfter skolebussen av togskinnene. Han er sterk han!

 

 

Mestre forventning

I en samtale kan det være greit å bygge forventning til personen som skal snakke. For eksempel en som ikke er enig med det han andre sier, kan begynne å riste på hodet lenge før han begynner å si imot. Eller bare løfte hodet litt og trekke inn luft. Vi må guide øyet til publikum til å se på det som er viktig å få med seg. Man kan utnytte forventningen publikum har til å lage en komisk situasjon. Bygg opp en forventning ved å så, uten advarsel, skjer noe helt annet. For eksempel, en person som tar opp knyttneven for å slå, men så sparker han heller i foten. Andre komiske effekter kan være å la være å bruke forventning eller å bygge opp en svær forventning og så avslutte med en mindre energisk bevegelse enn publikum hadde trodd.

Share

4 thoughts on “12 prinsipper for animasjon – 5. Forventning

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Spetakkelet

Håvard Forland Isaksen

Håvard er en ivrig animatør som elsker stå på brett. Han er bosatt i Oslo, hvor han nå jobber som animasjons grafiker hos Schjærven Film. Håvard går bananas for flotte farge kombinasjoner og snåle karakterer.