Animasjon, Inspirasjon og tips

12 prinsipper for animasjon – 1. Timing


Share

Vil du lære deg animasjon? Disse artiklene er et godt sted å begynne. Dette er den første av tolv artikler om de grunnleggende prinsippene for animasjon. Denne gangen skal vi ta en titt på timing.

De 12 grunnleggende prinsippene for animasjon ble utviklet av “The Nine Old Men”. Det var de legendariske animatørene til Walt Disney som jobbet der fra starten av 1930-tallet. To av de; Ollie Johnston og Frank Thomas, introduserte de 12 prinsippene i 1981 da de utgav boken “Disney Animation: The Illusion of Life”. Hovedmålet med prinsippene er å få en realistisk, troverdig og ikke minst en attraktiv animasjon.

  1. Timing
  2. Slakke inn & slakke ut
  3. Buer
  4. Klemme & strekke
  5. Forventning
  6. Følge gjennom & overlapping
  7. Sekundær handling
  8. Overdrivelse
  9. Rett frem & positur til positur animasjon
  10. Iscenesettelse
  11. Solid tegning
  12. Appell

1. Timing

Timing vil si hvor lang tid det tar å utføre en bevegelse fra en posisjon til en annen. Man må bruke god nok tid på bevegelsen slik at seeren får med seg handlingen, men ikke bruke for lang tid så vi mister oppmerksomheten deres. Timingen avgjør hvordan vi oppfatter hva som skjer. En troverdig skuespiller vet hvordan man skal time handlingene sine. Det må en animatør også klare både fysisk og emosjonelt.

La oss se på disse 3 animasjonene av hodet. Starten og slutten er helt lik. Timingen er ulik. Hold musepekeren over startknappen for å se animasjonen.

klikk

kjh

Som du ser så er timingen veldig viktig for å formidle det du vil. Du forvandler historien ved å legge et par bilder imellom. På den kjappeste ser det ut som han får et elektrisk sjokk og spretter opp i luften. På neste timing virker det som om han ser noe han har veldig lyst på. Og på den tregeste ser det ut som han har akkurat har skjønt noe. Eller kanskje han later som om han er en varulv… Aaa-ooooo!

Tyngde

Timing har mye å si på hvor tungt et objekt virker. Et tungt objekt trenger større kraft til å bevege seg og lengre tid til å akselerere og bremse. Se på eksempelet under.

klikk

kjh

Sirklene ruller like langt, men timingen er annerledes. Den blå sirkelen beveger seg dobbelt så rask som den røde. Dermed virker det som at den røde er atskillig tyngre.

På samme måte påvirker timing oppfatningen av objektets størrelse. Et større objekt har som regel mer masse og er tyngre, så den beveger seg saktere enn et mindre objekt.

Personlighet

Komikere må ha god timing for å levere en god vits. Noen med en dårlig timing kan fort skape en pinlig stemning…

Timingen til en karakter avgjør hvordan personligheten hans er. En bestemt person har kjappe og faste bevegelser. I motsetning til en som er redd og forsiktig. Øynene gir mye informasjon om tankegangen til en person. Kjapp, sakte, hyppig eller sjelden blinking formidler forskjellige følelser. En liten pause i midten av en handling kan bygge opp stemningen eller vise en konkret tankeprosess. Du må være bevisst på dette når du animerer. Sett deg inn i karakterens personlighet og situasjon.

Kontrast

Kontrast er et veldig viktig virkemiddel i animasjon. Variasjon på timing kan lage en mer interessant animasjon og gjøre bevegelsene friskere og skarpere. Kontrast gir liv i animasjonen og får den til å se mer organisk ut. Dersom animasjonen skal virke mekanisk, som en robot, er det best med en timing uten kontrast. Beep, boop, bop…

Mestre timing

God timing får man med erfaring og ved å eksperimentere. Prøv ulik timing og se hvordan det gir forskjellig resultat. Du kan bli overrasket over hvor mye du kommer unna med raske bevegelser og hvordan du kan bygge opp forventning ved å forandre timingen og gi den mer kontrast. Studer klipp som får frem følelser hos deg selv og finn ut hvordan de klarte det. Ser du en stilig bevegelse, så gjør det samme. Bla igjennom videoen bilde for bilde og se hvilken timing den har. Hvis det er en spesiell ting du skal gjøre. For eksempel… Få en karakter til å løfte en elefant over hodet. Så finn klipp av folk som løfter tunge ting. Det finnes mange klipp på YouTube av vektløftere. Men vektløftere tenker mye på teknikk når de løfter, så det kan bli en stiv og kjedelig bevegelse. Det beste er å filme seg selv. Test ut forskjellige løft og spill karakteren du skal animere. Studerer deretter klippet og se på hva som fungerer og ikke!

 

 

Share

4 thoughts on “12 prinsipper for animasjon – 1. Timing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Spetakkelet

Håvard Forland Isaksen

Håvard er en ivrig animatør som elsker stå på brett. Han er bosatt i Oslo, hvor han nå jobber som animasjons grafiker hos Schjærven Film. Håvard går bananas for flotte farge kombinasjoner og snåle karakterer.