Animasjon

12 prinsipper for animasjon – 2. Slakke inn & slakke ut


Share

Vil du lære deg animasjon? Disse artiklene er et godt sted å begynne. Dette er den andre av tolv artikler om de grunnleggende prinsippene for animasjon. Denne gangen skal vi ta en titt på å slakke inn og slakke ut av bevegelser.

De 12 grunnleggende prinsippene for animasjon ble utviklet av “The Nine Old Men”. Det var de legendariske animatørene til Walt Disney som jobbet der fra starten av 1930-tallet. To av de; Ollie Johnston og Frank Thomas, introduserte de 12 prinsippene i 1981 da de utgav boken “Disney Animation: The Illusion of Life”. Hovedmålet med prinsippene er å få en realistisk, troverdig og ikke minst en attraktiv animasjon.

  1. Timing
  2. Slakke inn & slakke ut
  3. Buer
  4. Klemme & strekke
  5. Forventning
  6. Følge gjennom & overlapping
  7. Sekundær handling
  8. Overdrivelse
  9. Rett frem & positur til positur animasjon
  10. Iscenesettelse
  11. Solid tegning
  12. Appell

2. Slakke inn og slakke ut

Et nybegynnerproblem i animasjon er å starte, stoppe eller forandre retning altfor brått. Dette kan fikses med å slakke inn eller slakke ut av bevegelsen, eller å bremse bevegelsen som noen kaller det. Det gjør at en bevegelse blir mer realistisk og attraktiv. Det er få objekter i naturen som stopper med en gang, ting trenger tid til å havne i en ferdigposisjon.

Det finnes unntak hvor det funker bedre uten, slik som øye animasjon, harde treff og mekaniske bevegelser. Hvis du vil sjokkere eller overraske seeren kan det hjelpe med å ikke bremse eller gjøre en slakk minimal, noe som kan gjøre animasjonen mer interessant.

Å slakke inn og ut har ingenting med timing å gjøre. Det er hvor stor avstanden er imellom hvert bilde. På datamaskinen er dette bare et museklikk unna. Hvis du tegner for hånd må du tegne bildene nærmere start/slutt posisjonen din. Under ser du et eksempel på hvordan en animasjon blir med og uten slakk.

klikk

kjh

Timingen på ballene er helt like, dette betyr at de bruker like lang tid fra A til B som i dette tilfelle er topp og bunn. Forskjellen er det som skjer imellom! Som du ser så beveger den røde ballen seg i en jevn bevegelse fra A til B. Mens den blå ballen beveger seg raskere fra bunnen og tregere jo nærmer toppen den kommer. Slik gir slakk en mer realistisk animasjon. Du kan se at den blå ballen har mer liv og tyngde.

Spacing2

Her ser du hvordan avstanden blir på hvert bilde. Timing-diagrammet i midten demonstrerer dette tydeligere.

Mestre slakk

Hvis du jobber digitalt må du ikke bare trykke på “slakk-knappen” og la det være. Bevegelser kan også bli mekaniske fordi alle har samme slakk. Bruk litt mer tid og gå inn på grafen, prøv ut forskjellige løsninger. En slakk som er liten, deretter en som er stor og treg. Lag kontraster for å gjøre animasjonen mer interessant. Det kommer selvfølgelig an på hva du animerer; hvilken tyngde, holdning og ikke minst stil du skal fremstille, men det er viktig å eksperimentere for å finne ut hva som funker eller ikke funker.

Share

4 thoughts on “12 prinsipper for animasjon – 2. Slakke inn & slakke ut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Spetakkelet

Håvard Forland Isaksen

Håvard er en ivrig animatør som elsker stå på brett. Han er bosatt i Oslo, hvor han nå jobber som animasjons grafiker hos Schjærven Film. Håvard går bananas for flotte farge kombinasjoner og snåle karakterer.