Animasjon, Inspirasjon og tips
Share

Kitchen reklamebyrå og Tom Rainford har samarbeidet om å lage en vakker informasjonsfilm for Uloba. Resultatet ble en animasjon med simidige overganger og sømløs bruk av både digitale og tradisjonelle teknikker. Vi har vært så heldige å få gå igjennom prosessen med Tom, som har stått for design og animasjon av filmen.

Målet med filmen er å fremme Uloba sin tjeneste “Borgerstyrt Personlig Assistanse”. BPA gir funksjonshemmede friheten til å styre sin egen hverdag og lede sine personlige assistenter. I filmen følger vi en blind mann som takler hverdagen som familiefar.


Produsent – Caroline Werring Otnes (Kitchen)
Tekstforfatter – Carina Lindberg (Kitchen)
Design & Animasjon – Tom Rainford
Musikk & Lyd Design – Tom Haines (Brains & Hunch)

Kitchen hadde sett et annet prosjekt Tom jobbet på og likte stilen hans veldig godt. Derfor ble han tatt inn på prosjektet for å designe og animere. Manuset var allerede klart, så Tom startet rett på designet.

Ifølge Tom er han alltid inspirert av noe når han jobber med et prosjekt, i dette tilfellet hadde han blant annet Amélie Falière og Sasek i tankene under prosessen. Vintage Kellogg’s-bokser ble også en inspirasjonskilde.

Tom utforsket mange forskjellige uttrykk. Her er to versjoner som det ikke ble noe av.

Watercolour has an honesty and warmth that lends itself to the subject matter.

Tom kombinerte håndmalte vannfarger, Photoshop-lag og 3D elementer. Integreringen av disse er det han er aller mest fornøyd med, fordi det ikke er mange som legger merke til miksen av teknikker i scenene. 3D har gjort det mulig å skape organiske former som får dybde når man beveger kameraet. Gode eksempler på dette er åsene og trærne i forgrunnen, som Tom lagde i 3D Studio Max. Mens kjøkkenet er lagt opp som “2.5D” i After Effects.

Her ser du hvordan kjøkkenet var bygd opp. Lagene ble malt i Photoshop, så importert inn i After Effects.

Animasjonen ble delt opp i to faser; først var det bakgrunnen, der sceneskifter måtte times opp mot voiceover. Det viste seg til å være en utfordring, ettersom noen scener bare hadde et halvt sekund til å etableres. Til tross for utfordringen klarte Tom å få flyt i filmen, og den kjappe timingen ga mer energi i animasjonen.

Den andre fasen omhandlet karakteranimasjonen; karakterene ble rigget og animert i After Effects, sammen med litt “frame by frame” animasjon.

Tom planlegger animasjonen på tradisjonelt vis. Deretter går han over i After Effect og animerer med Shape layers. Slik får han fine overganger når karakteren snur seg. Det kan bli en komplisert prosess, og noen ganger kan han ende opp med 100 lag på en enkel karakter.

 

The final week I subsisted on coffee and scraps of sleep. At the end of the week I had grown a sizeable work beard, which I then shaved off. It’s sort of my project ritual. The glamorous life of an animator!

Det mest utfordrende med prosjektet var siste uken. Det var så knapt med tid at Tom måtte  jobbe i hele 120 timer for å bli ferdig! Dersom han hadde hatt mer tid til overs ville han brukt den på å få mer liv i filmen ved å legge til flere karakterer, fugler på grenene og lignende.

Alt i alt er han veldig fornøyd med resultatet, og viktigst av alt er byrået og kunden fornøyd.

 

 Sjekk ut mer av Tom sitt arbeid på tomrainford.co.uk

Tom Rainford

Alder – 25
Beliggenhet – Manchester, England
Representert av Studio AKA

 



Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Spetakkelet

Håvard Forland Isaksen

Håvard er en ivrig animatør som elsker stå på brett. Han er bosatt i Oslo, hvor han nå jobber som animasjons grafiker hos Schjærven Film. Håvard går bananas for flotte farge kombinasjoner og snåle karakterer.